بهترین بهینه سازی سایت
  • وب آوران
  • 10 مرداد 1401

  • 0 دیدگاه

چگونه به بهترین شکل سئو و بهینه سازی سایت انجام دهیم؟ مهم ترین عامل در کسب رتبه در موتور های جستجو مانند گوگل و جذب مخاطب بهینه بودن سایت شما است. چرا که با افزایش روز افزون انواع وب سایت ها در حوزه های مختلف بازار رقابت بر سر صفحات اول نتایج جستجو بسیار داغ شده است.

بنابراین برد، با کسی است که سایت پربارتر و بهینه تری داشته باشد. مشاغل بسیاری هم در این زمینه در حال فعالیت و کمک به مدیران وبسایت ها هستند تا به بهینه شدن سایتشان کمک کنند.

اما چه می شود که گاهی سایتی در رتبه اول قرار میگیرد و طرفداران بسیاری دارد. درحالی که سایت دیگر با وجود تولید محتوای روزانه هنوز هم در انتهای صفحات نتایج جستجو در انتظار است؟

اگر اصول مشخصی برای بهینه سازی سایت وجود دارد. چرا پس باید رقابت بر سر رتبه ها انقدر پر اهمیت باشد؟ چگونه رتبه اول گوگل باشیم؟ برای جواب به این پرسش ها قصد داریم تمامی روش هایی که میتوان سایت را بهینه سازی کرد برایتان شرح دهیم.

مراحل بهینه سازی سایت کدام اند؟ (اصول اولیه)

برای بهینه سازی سایت نیاز است چند مرحله اصلی را طی کنیم تا اصول اولیه را رعایت کرده باشیم. بدین منظور ابتدا لازم است الگوریتم های گوگل را بشناسیم و سپس بهینه سازی را آغاز کنیم.

اما الگوریتم های گوگل کدام اند؟

اگر بخواهیم بدون نام بردن از این الگوریتم ها به صورت خلاصه شرحی از آن ها داشته باشیم. میتوانیم بگوییم که الگوریتم های گوگل شامل اصولی مثل:

1- قوانین محتوایی

 عدم کپی برداری، استفاده از محتوای با کیفیت، کوتاه نبودن محتوا،عدم تکرار بیش از حد کلمات،استفاده از محتوایی تازه و جدید همگی از عوامل تاثیر تولید محتوا در سئو می باشند.

2- قوانین مربوط به بک لینک

چگونه به بهترین شکل بهینه سازی سایت انجام دهیم؟ عدم استفاده بیش از حد از بک لینک به عنوان ابزار تبلیغاتی (خرید و فروش) و ممنوعیت خرید بک لینک مصنوعی و دور زدن قوانین گوگل.

3- استفاده از کلمات کلیدی به صورت اصولی

برای مثال استفاده از مترادف های کلمات و عدم تکرار بیش از حد.

4- موبایل فرندلی

طراحی سایت باید به گونه ای انجام شود که نسخه موبایل داشته باشد و کاملا با فضای تلفن همراه شود.

5- بررسی تعامل کاربران با سایت شما

مدت زمان ماندن کاربر درصفحه و گردش کاربر در صفحات سایت شما.

بهترین شکل بهینه سازی سایت

حالا وقت آن است که الگوریتم ها را به روش هایی که قول آن را داده بودیم پیاده سازی کنیم:

1- طراحی استراتژی محتوا

ابتدا موضوع سایتتان رو مشخص کنید. سعی کنید یک نقشه راه طراحی کنید و طبق آن محتوا تولید کنید. برای اینکه بدانید چه موضوعاتی برای تولید محتوا درباره عنوان سایت شما مناسب تر است. می توانید از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی مثل keywordtool و غیره استفاده کنید.

یک برگه شامل تمام موضوعات مورد نظرتان تهیه کنید و در استراتژی محتوایی که طراحی میکنید از آن ها استفاده کنید. سعی کنید برای تمامی مطالب سایتتان برنامه ریزی داشته باشید و به بهترین ترتیب آن ها را منتشر کنید.

2- بهینه سازی محتوای سایت،صفحات و دسته بندی ها

در این مرحله تمامی صفحات را براساس اصول سئو به روز رسانی کنید. دسته بندی های اصولی استفاده کنید و در آخر محتوای هر دسته را سئو کنید. برای بررسی سئو محتوا میتوانید در صورت کار با وردپرس از افزونه هایی مثل yoast seo‌ استفاده کنید. و نکات پیشنهادی افزونه را مرحله به مرحله انجام دهید.

مراحل بهینه سازی سایت به صورت تخصصی کدام اند؟

در این مرحله نیاز است اصول سئو را پیاده سازی کنید تا با سئو در نتایج اول گوگل باشید. در صورتی که دانش کافی در این زمینه ندارید حتما از سئو کار حرفه ای کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل بهینه سازی سایت را انجام دهید.

1- بدین منظور ابتدا باید لینک سازی را بیاموزید

دو نوع لینک سازی در بهینه سازی سایت بسیار مورد توجه است:

الف) لینک سازی داخلی

لینک دادن به صفحات دیگر سایت شما از اصول بسیار مهمی است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. چرا که با هر بار لینک سازی اعتبار صفحه موردنظر افزایش پیدا خواهد کرد. و مخاطب ترغیب خواهد شد تا از صفحات دیگر سایت شما را بازدید کند، بعلاوه دسترسی هم آسان تر خواهد شد.

ب) لینک سازی خارجی

زمانی که به عنوان منبع یا برای ارجاع دادن مخاطب به صفحات دیگر، از سایت دیگری یاد میکنید، در اصل لینک سازی خارجی انجام داده اید. این کار اگر برای سایت های معتبر صورت گیرد ارزش خوبی به صفحات شما خواهد داد.

الگوریتم های سئو و بهینه سازی

2- بک لینک

همانطور که در مقالات دیگر وب آوران ذکر کردیم بک لینک سازی تقریبا یک کار تخصصی است و نباید بی محابا اینکار را انجام داد. چرا که موجب پنالتی شدن سایت و متخلف شناخته شدن میشود و از دور رقابت خارج میشوید.

بنابراین سعی کنید برای بهینه سازی سایت از روش های امن بک لینک استفاده کنید. یا رپورتاژ آگهی انجام دهید یا اینکه از طریق شبکه های اجتماعی به سایت خود لینک بدهید و سایر روش های امن که کم هم نیستند.

3- بهینه سازی تصاویر فراموش نشود!

حتما تصاویر سایت در صورت امکان یونیک باشند و برای فضای وب فرمت بندی شده باشند. حجم تصاویر را هم کاهش دهید تا سرعت لود بالاتری را در سایتتان شاهد باشید.

4- سرعت سایت، سرعت پیشرفت شماست!

از نظر موتور های جستجو و مخاطب هر چقدر سایتی سرعت بهتری داشته باشد صد در صد بهینه تر است، بنابراین روی این موضوع کار کنید.

در صورتی که با وردپرس کار میکنید افزونه هایی مثل wp rocket نصب کنید. پلاگین های اضافی که خیلی وقت است از آن ها استفاده نمیکنید را حذف کنید.

اشتباهات مرگباری که سایت شما را از رده خارج میکند و اجازه بهینه سازی سایت را به شما نمیدهد:

  • مناسب نبودن نسخه موبایلی سایت
  • عدم استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو
  • سرعت لود پایین
  • عدم استفاده از تگ H1
  • UI و UX ضعیف سایت و عدم توجه به راحتی کاربر مانع بهینه سازی سایت می شود
  • دامنه های ضعیفی که قبلا استفاده شدند و برای سایت هایی که فاقد محتوای مناسب بودند، استفاده می‌شدند
  • امن نبودن سایت و عدم استفاده از گواهی های ایمنی مانند SSL
  • بک لینک سازی های خطرناک و گاهی سئو کلاه سیاه

نتیجه گیری

عوامل زیادی هستند که در سئو و بهینه سازی سایت شما موثرند. اما گاهی با وجود انجام تمامی اصول به نتیجه بهینه ای نمیرسیم. علت این است که سئو امری زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله دارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفاً به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

این مطلب تاکنون امتیازی ندارد! اولین کسی باشید که این نوشته را ارزیابی می کند.

نظر خود را با ما در میان بگذارید

پاسخگوی شما هستیم

با ما در تماس باشید...

هر سوالی در مورد طراحی و بهینه سازی سایت، طراحی پورتال (پرتال) و سایر امور مرتبط دارید از ما بپرسید. کارشناسان وب آوران بهترین مشاوره را برای شما ارائه می دهند.

Scan the code
تماس با کارشناس