نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟
  • وب آوران
  • 4 دی 1401

  • 0 دیدگاه

بدون تردید تمام وبمستران با عبارت نرخ پرش یا Bounce Rate در ابزارهای تحلیل گر برخورد داشته اند. شاید برای برخی از وبمستران این سوال پیش آید که نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ و اصلاً دلایل ایجاد نرخ پرش یا بانس ریت چیست؟ و بانس ریت چه اهمیتی در سئو دارد؟ آیا نرخ پرش در سئو و بهینه سازی سایت تأثیر گذار است؟ در این مقاله با وب آوران همراه باشید تا به تمام این سوالات در مورد نرخ پرش پاسخ دهیم.

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

نرخ پرش یک اصطلاح فنی در ابزارهای تحلیل گر است که یکی از فاکتور های مهم و تأثیرگذار در سئو و تجربه کاربری می باشد. بانس ریت یا Bounce Rate به میزان کاربرانی اشاره دارد که پس از ورود به یک صفحه از سایت و بدون اینکه وارد صفحات دیگری از سایت شوند و تعاملی با وب سایت داشته باشند از صفحه خارج می شوند. به عبارتی ساده تر زمانی که یک کاربر تنها از یک صفحه بازدید می کند و سپس از وب سایت خارج می شود یک Bounce Rate ایجاد کرده است.

Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار مفید برای تحلیل و بررسی وب سایت است. یکی از بخش های مهمی که در گوگل آنالیتیکس بررسی میگردد نرخ پرش یا همان بانس ریت می باشد. ابزار گوگل آنالیتیکس برای محاسبه نرخ پرش یک صفحه موارد مختلفی را بررسی میکند که به این موارد Interaction می گویند و شامل گزینه های زیر است:

  • Pageviews
  • Event
  • Transaction

در ابتدا بهتر است تا با این مفاهیم آشنا شویم.

Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

Interaction چیست؟

اینتراکشن Interaction به معنای تعامل کاربر با وب سایت می باشد. یعنی زمانی که یک کاربر وارد وب سایت می شود چه تعاملی با صفحه دارد. تعامل یعنی کلیک بر روی لینک ها، فرم ها، ثبت نام، ثبت امتیاز، درج نظر، بازدید از سایر صفحات و غیره. یا به زبان ساده Interaction یعنی اینکه کاربر تا چه اندازه با وب سایت شما ارتباط برقرار کرده است.

Pageviews در گوگل آنالیتیکس چیست؟

Pageviews عبارت است از مشاهده یک صفحه توسط یک کاربر، یعنی زمانی که یک کاربر از یک صفحه وب سایت بازدید میکند یک Pageviews ایجاد کرده است.

Event در گوگل آنالیتیکس چیست؟

Event به معنای رویداد می باشد اما با آن رویدادی که در ذهن دارید متفاوت است. در Google Analytics رویداد یا Event به رویدادها یا رفتارهایی گفته می شود که توسط کاربر در سایت ثبت می شوند. برای ثبت رویداد های کاربران در سایت می بایست از ابزار GTM یا همان Google Tag Manager گوگل تگ منیجر استفاده نمایید.

Transaction در گوگل آنالیتیکس چیست؟

Transaction نیز نوعی Pageviews است با این تفاوت که یک مسیر مشخص را دنبال کند. به عنوان مثال یک وب سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید. کاربر برای خرید یک محصول ابتدا باید آن را به سبد خرید اضافه نماید و سپس در صفحه بعد مشخصات خود را وارد نماید و در انتها وارد صفحه تایید و پرداخت شود. در گوگل آنالیتیکس به این مسیری که کاربر در وب سایت طی کرده است Flow می گویند. بنابراین با طی کردن یک Flow یک Transaction و Pageviews رخ می دهد.

نحوه محاسبه نرخ پرش Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس چگونه است؟

حال که با مفاهیم اصلی در تعیین نرخ پرش آشنا شدید به سراغ نحوه محاسبه Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس می رویم. هرگاه یکی از 3 نوع Interaction بالا به تنهایی رخ دهد باعث ایجاد بانس ریت می شود. همچنین با رخ ندادن هیچ یک از اینتراکشن ها نیز یک بانس ریت ایجاد می شود.

  • به عنوان مثال در اینتراکشن Pageviews فرض نمایید که یک کاربر وارد وب سایت می شود و بدون اینکه در صفحات دیگر وب سایت بچرخد از صفحه خارج می شود. در این حالت کاربر فقط از یک صفحه بازدید کرده است بنابراین یک نرخ پرش یا Bounce Rate ایجاد می شود. اما اگر کاربر پس از ورود به صفحه A از صفحات دیگر وب سایت مانند صفحات B و C بازدید کند دیگر بانس ریت رخ نمی دهد. زیرا کاربر بیشتر از یک صفحه از وب سایت را بازدید کرده است.
  • در اینتراکشن Event، اگر از GTM در وب سایت خود استفاده کرده باشید در تعیین نرخ پرش تأثیرگذار است. Event ها تنها در یک صورت بر روی Bounce Rate تأثیرگذار هستند و آن در شرایطی است که هر Event همراه با Hit ارسال شود. در غیر اینصورت هیچ تأثیری بر نرخ پرش نخواهد داشت. تنظیم این مورد که هر Event همراه با Hit ارسال شود یا خیر توسط شما تعیین می شود.
  • زمانی که یک Transaction انجام شود مانند مثال خرید در یک فروشگاه اینترنتی یعنی Pageviews انجام شده است. در نتیجه نرخ پرش یا Bounce Rate صفر درصد محاسبه می شود.
نحوه محاسبه نرخ پرش Bounce Rate

فرمول کلی تعیین میزان نرخ پرش Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس Google Analytics

به طور کلی نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

Bounce Rate = Bounces / Total Visitors x 100

یعنی برای محاسبه نرخ پرش باید تعداد کل بانس ها تقسیم بر تعداد کل بازدید کنندگان و سپس ضربدر 100 شود. به عنوان مثال فرض نمایید تعداد 570 بانس و 1000 بازدید کننده داریم. در این صورت نرخ پرش برایر می شود با 57%.

Bounce Rate = 570 / 1000 x 100 = %57

آیا نرخ پرش Bounce Rate در سئو تأثیر دارد؟

بله، نرخ پرش یا بانس ریت در سئو و نتایج آن تأثیرگذار است. اما چگونه رتبه اول گوگل باشیم؟ هدف اصلی موتور های جستجو این است که کاربران بتوانند بهترین نتایج مربوط با جستجوی خود را پیدا کنند. بنابراین فرض نمایید یکی از وب سایت های حاضر در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، نرخ پرش بالایی دارد. یعنی اکثر کاربران تنها از یک صفحه وب سایت بازدید می کنند و سپس سایت را ترک می کنند. حال با توجه به زمینه فعالیت وب سایت این بانس ریت بالا می توانید مشکل ساز باشد یا خیر. به عنوان مثال نرخ پرش Bounce Rate برای وب سایت های آموزشی یا پر محتوا که اکثرا محتوای طولانی و با کیفیت دارند اگر تا 70% هم باشد مناسب محسوب می شود. اما این مقدار بانس ریت برای یک فروشگاه اینترنتی بالا است و بهتر است که چاره ای برای کاهش آن اندیشید.

در واقع میزان بانس ریت به تنهایی نمی تواند بیانگر خوب یا بد بودن آن باشد. بلکه باید متناسب با زمینه فعالیت وب سایت و عوامل تأثیر گذار در نرخ پرش آن را تفسیر کرد. اما به طور کلی اگر بانس ریت وب سایت شما بالای 70 درصد است لازم است فکری به حال وب سایت خود کنید.

معنی Bounce Rate به فارسی چیست؟

نرخ پرش بهترین ترجمه برای عبارت Bounce Rate می باشد. در واقع Bounce Rate را میتوان به شکل های مختلفی مانند «نرخ خروج»، «نرخ گریز»، «نرخ دفع کاربر» یا «نرخ فرار کاربر» نیز ترجمه کرد. همچنین در برخی موارد مشاهده شده است که از عبارت های «ضریب بازگشت» و یا «نرخ بازگشت» به عنوان معادل فارسی برای Bounce Rate استفاده می شود.

از بین تمام ترجمه ها عبارت «نرخ پرش» نزدیک ترین و به نوعی کاملترین ترجمه برای بانس ریت است. بنابراین در هرجا با عبارت هایی که ذکر کردیم مواجه شدید بدانید منظور همان نرخ پرش یا Bounce Rate است.

نتیجه گیری

با نرخ پرش Bounce Rate و دلایل و اهمیت آن در این مقاله از وب آوران آشنا شدیم. نرخ پرش یا بانس ریت یکی از مواردی است که در سئو و بهینه سازی سایت باید مورد توجه قرار گیرد. بانس ریت بالای 70 درصد معمولاً نشانه هشدار است و باید به طور دقیق دلایل آن بررسی شود و در راستای بهبود آن اقدام کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهبود نرخ پرش Bounce Rate و سئو و بهینه سازی وب سایت با کارشناسان متخصص وب آوران تماس بگیرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفاً به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 4

این مطلب تاکنون امتیازی ندارد! اولین کسی باشید که این نوشته را ارزیابی می کند.

نظر خود را با ما در میان بگذارید

پاسخگوی شما هستیم

با ما در تماس باشید...

هر سوالی در مورد طراحی و بهینه سازی سایت، طراحی پورتال (پرتال) و سایر امور مرتبط دارید از ما بپرسید. کارشناسان وب آوران بهترین مشاوره را برای شما ارائه می دهند.

Scan the code
تماس با کارشناس