مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
  • وب آوران
  • 30 دی 1401

  • 0 دیدگاه

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی یک فرصت بسیار مناسب برای افزایش فروش و پیشرفت کسب و کار می باشد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به مجوز های خاص خود و مراحلی دارد که با طی کردن آنها میتوان فعالیت خود را آغاز نمود. برای فروشگاه اینترنتی مدارک هایی نیز لازم است که در این مقاله از وب آوران آنها را بررسی میکنیم.

آیا برای فروشگاه اینترنتی حتماً باید مجوز دریافت کنیم؟

شاید در ابتدای فعالیت فروشگاه اینترنتی نیازی به مجوز نداشته باشید اما به زودی به این نتیجه خواهید رسید تا مجوزهای لازم را دریافت نمایید. زیرا با افزایش فروشگاه های اینترنتی لازم است تا بتوان اعتماد مشتریان را کسب کرد. اعتماد نکته مهمی در خرید های اینترنتی است و هر مشتری پیش از خرید سعی میکند تا اصالت و معتبر بودن فروشگاه را بررسی کند. بنابر این اگر یک فروشگاه اینترنتی دارای مجوزهای معتبر نباشد چگونه میتواند اصالت و مورد اعتماد بودن خود را برای مشتری اثبات کند. پس لازم است تا برای آغاز یک فعالیت حرفه ای نسبت به دریافت مجوز های لازم اقدام نمود.

لیست مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی برای فعالیت یک فروشگاه اینترنتی دریافت دو مجوز اینماد (eNAMAD) و ساماندهی کافی می باشد. اما مجوزهای دیگری مانند مجوز رسانه های دیجیتال سرامد (saramad.ir)، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، نظام صنفی رایانه ای نیز وجود دارند که در صورت لزوم و تمایل میتوانید نسبت به اخذ آنها نیز اقدام نمایید.

مجوزهای لازم 

  • نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)
  • ثبت سایت در ساماندهی

مجوزهای اختیاری

  • مجوز رسانه های دیجیتال (سرامد)
  • اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
  • نظام صنفی رایانه ای
نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی در واقع پروانه کسب شما در فضای مجازی می باشد و برای فروشگاه های اینترنتی یک ضرورت محسوب می شود. زیرا علاوه بر اعتماد سازی برای مشتریان، جهت دریافت درگاه پرداخت اینترنتی وجود اینماد یا ای نماد لازم است. پس برای یک فروشگاه اینترنتی که باید درگاه پرداخت داشته باشد حتماً باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت شود. 

مراحل و مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد

در اولین قدم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای وب سایت فروشگاه اینترنتی کافی است تا به وب سایت enamad.ir مراجعه نمایید. دو شرط اصلی دریافت اینماد وجود محصول یا خدمات قابل فروش در وب سایت و با قیمت مشخص، و دیگری وجود سبد خرید و پرداخت اینترنتی در وب سایت است. که اکثر فروشگاه های اینترنتی واجد این شرایط می باشند. برای دریافت اینماد مدارکی لازم است که بر حسب نوع شخصیت یعنی حقیقی یا حقوقی بودن متفاوت است. در زیر مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک ذکر شده است.

نکته مهم: توجه نمایید که شخص درخواست دهنده نماد و مالک دامنه وب سایت حتماً باید یک نفر باشد. در صورت مغایرت هویت درخواست کننده نماد و مالک دامنه وب سایت، درخواست شما رد می شود.

اشخاص حقیقی:
1- تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت درخواست)
2- اسناد هویتی مالک (شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه ویژه آقایان)

اشخاص حقوقی:
1- تصویر آگهی روزنامه رسمی
2- تصویر اصل اساسنامه
3- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
4- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
5- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورت وجود)
6- تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت درخواست)

پس از ثبت نام در وب سایت اینماد و تکمیل موارد فوق میتوانید نماد اعتماد الکترونیکی را برای فروشگاه اینترنتی خود دریافت نمایید.

انواع نماد اعتماد الکترونیک

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک در سه نوع موقت، دائمی یک ستاره و دائمی دو ستاره به متقاضیان داده می شود.

– نماد اعتماد الکترونیک موقت

برای آنکه متقاضیان برای گرفتن نماد وقت خود را از دست ندهند پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات به آنها نماد موقت داده می شود. ضرورت وجود نماد موقت تا بررسی مدارک و احراز هویت و اعتبار برای دریافت نماد دائمی در آن است که برای دریافت مجوزهای دیگر مانند ساماندهی و یا دریافت درگاه پرداخت اینترنتی به نماد موقت نیاز دارید. پس با دریافت اینماد موقت می توانید مابقی کارهای خود را انجام دهید و فعالیت خود را آغاز نمایید. لازم به ذکر است که مدت اعتبار اینماد موقت محدود است و پس از انقضای آن باید درخواست تمدید داده شود.

– نماد دائم یک ستاره

پس از اخذ نماد موقت و در صورتی که شرایط لازم برای دریافت نماد دائم تک ستاره را داشته باشید می توانید نماد موقت را به نماد دائم با یک ستاره تبدیل نمایید. 

– نماد دائم دو ستاره

یکی از شرایط لازم و ضروری برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دائم دو ستاره استفاده از SSL می باشد. SSL یک گواهی امنیتی می باشد که تمام تبادل اطلاعات را رمزنگاری میکند. وب سایت هایی که از SSL استفاده می کنند آدرس آنها به جای http با https شروع می شود. اگر وب سایت فروشگاهی شما نیز از SSL استفاده میکند می توانید درخواست نماد دائم دو ستاره دهید.

نکته: در لوگوی اینماد 5 ستاره وجود دارد، اما در حال حاضر تنها امکان دریافت دو ستاره وجود دارد و نماد بیش از دو ستاره به هیچ وب سایتی داده نمی شود.

ثبت سایت در ساماندهی چیست؟

ثبت سایت در ساماندهی چیست؟

مجوز ساماندهی برای بررسی و تایید محتوای وب سایت می باشد که برای فروشگاه های اینترنتی جزو مجوزهای لازم به حساب می آید. ساماندهی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. کاربرد اصلی مجوز این سامانه در آن است که در صورت وجود محتوای مغایر با قوانین پیش از فیلتر سایت به شما اطلاع می دهند تا نسبت به بررسی و رفع آن اقدام نمایید. بنابر این این مجوز برای فروشگاه های اینترنتی که دارای محتوای متنی و تصویری هستند لازم است تا بدون اطلاع قبلی وب سایت آنها فیلتر نشود و مشتریان خود را از دست ندهند. برای ثبت فروشگاه اینترنتی در ساماندهی کافیست تا به وب سایت samandehi.ir مراجعه نمایید و پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات لازم مجوز ساماندهی را دریافت نمایید.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای وب سایت

لازمه اصلی هر فروشگاه اینترنتی وجود درگاه پرداخت اینترنتی می باشد. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی لازم است که حتماً پرونده مالیاتی داشته باشید. در صورتی که دارای پرونده مالیاتی نمی باشید لازم است تا به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایید. درگاه پرداخت اینترنتی به دو صورت درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط عرضه می شود. که در ادامه هر یک از آنها را توضیح میدهیم.

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

منظور از درگاه پرداخت مستقیم درگاهی است که مستقیماً توسط بانک به شما داده میشود. برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم لازم است تا حتماً دارای اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک باشید. پس از دریافت اینماد می توانید به بانک مورد نظر مراجعه نمایید و برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم اقدام نمایید.

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای وب سایت

درگاه پرداخت اینترنتی واسط (غیر مستقیم یا پرداخت یار)

برای افرادی که می خواهند در سریعترین زمان ممکن درگاه پرداخت خود را فعال نمایند، استفاده از درگاه های واسط یا پرداخت یار بهترین گزینه است. همچنین درگاه پرداخت اینترنتی غیر مستقیم نیازی به اینماد ندارد و برای فروشگاه های اینترنتی که هنوز برای دریافت اینماد اقدام نکرده اند نیز یک گزینه بسیار مناسب می باشد. پرداخت یارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل با عبارت پرداخت یار یا درگاه پرداخت واسط هریک از آنها را بررسی نمایید. درگاه های واسط معمولاً به ازای هر تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد کسر میکنند.

مجوزهای اختیاری

مجوزهای اختیاری که شامل مجوز رسانه های دیجیتال (سرامد)، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و نظام صنفی رایانه ای می باشند برای فروشگاه های اینترنتی ضروری نیستند ولی گاهی اوقات و بر حسب ضرورت ممکن است که به یکی از آنها نیاز باشد. بنابراین از توضیح و شرح آنها در این مقاله صرف نظر می کنیم.

نتیجه گیری

تمام مجوزهای لازم برای یک فروشگاه اینترنتی و شیوه کسب درآمد میلیونی فقط با یک وب سایت در این مقاله شرح داده شد. که شامل اینماد، ساماندهی و تشکیل پرونده مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می باشند. برای آغاز فعالیت حرفه ای لازم است که این مجوزها را داشته باشید و پیشنهاد میشود در صورتی که اطلاعات کافی در مورد آنها ندارید از یک وکیل برای دریافت مجوزها کمک بگیرید. تا بدون افتادن در پروسه های وقت گیر تمام انرژی خود را صرف پیشرفت و توسعه کسب و کار خود کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود لطفاً به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای: 7

این مطلب تاکنون امتیازی ندارد! اولین کسی باشید که این نوشته را ارزیابی می کند.

نظر خود را با ما در میان بگذارید

پاسخگوی شما هستیم

با ما در تماس باشید...

هر سوالی در مورد طراحی و بهینه سازی سایت، طراحی پورتال (پرتال) و سایر امور مرتبط دارید از ما بپرسید. کارشناسان وب آوران بهترین مشاوره را برای شما ارائه می دهند.

Scan the code
تماس با کارشناس